ابزارها و روش های کسب در آمد نا محدودند.
چنانچه بر اساس تعاریف اصلاح شده امروز به موضوع نگاه کنیم، و اولا بازار را «مکان»ی که در آن داد و ستد روی می دهد ندانیم بلکه آن را ذهن های خریدکننده و فروشنده در نظر بگیریم و ثانیا قید «فیزیکی بودن» را از مکان برداریم و «مکان مجازی» را هم به رسمیت بشناسیم، و سپس این دو را در کنار بزرگترین ابداع واپسین دهه های سده بیستم یعنی اینترنت بنشانیم، آنگاه «کسب و کار آنلاین»، نه تنها منطقی و قابل درک بلکه مطلوب و سود آور خواهد بود.
شرایط کنونی اقتصادی که هزینه های مختلفی از جمله قیمت سرسام آور بنزین را به کسب و کارها تحمیل کرده است، فروش اینترنتی را ضروری ساخته است. در طول تاریخ، هیچ گاه فروش تا این اندازه آسان و از نظر سطح پوشش جغرافیایی وسیع نبوده است. این روش، راهی عالی برای جلوگیری از صرف هزینه های بیشتر هم برای فروشنده و هم برای خریدار است چرا که قیمت نهایی به دلیل حذف شدن عوامل هزینه ساز فروش سنتی کاهش می یابد. فروش آنلاین، شکلی از تجارت الکترونیکی است که برای خریداران این امکان را فراهم می سازد که بتوانند در فضای مجازی کالاها و یا خدماتی را به طور مستقیم از یک فروشنده خریداری کنند.فناوری که موجب تسهیل شدن بسیاری از امور به گونه ای شد که حتی پیش از این کسی تصور نمی کرد، تحولی بزرگ در فرآیند خرید ایجاد کرد. هنوز به یاد داریم که برای خرید کردن، مجبور بودیم خانه یا محل کار خود را ترک و به بازار «برویم». اکنون اما با چند کلیک که وقتی هم از ما نمی گیرد، هر چه را بخواهیم بی کمترین زحمتی در برابر خود حاضر می یابیم. وب سایت های خرید آنلاین به تازگی رشدی قارچ گونه داشته اند تا تقاضاهای فزاینده و نیازهای مشتریان را برآورده سازند. به این ترتیب، دامنه انتخاب خریداران بیش از پیش شده و می توانند آنچه را که مناسب تر می بینند، آسان تر به دست آورند.پدیده خرید آنلاین تا حدی رشد یافته است که امروز مفهومی تحت نام های گوناگونی مانند «وب سایت مقایسه قیمت» یا «ابزار تحلیل قیمت»، یا «موتور خرید مقایسه ای» که یک موتور جستجوی عمودی برای مقایسه کردن کالاها از نظر قیمت، ویژگی ها، و سایر معیارها است، رایج و فراگیر شده است. اکنون هر کسی به آسانی با استفاده از رایانه شخصی، لپ تاپ، تبلت، و یا گوشی هوشمند، دامنه وسیعی از کالاها را جسته، بررسی کرده و در نهایت، پس از پرداخت اینترنتی، کالاهایی را خریده و چنانچه کالا فیزیکی باشد، پس از گذشت زمان مشخصی، و چنانچه دیجیتالی باشد (مانند نرم افزار، البوم موسیقی و غیره) تقریبا بلافاصله در محل خود آن ها را تحویل می گیرد.اگر به خاطر آوریم که تقریبا بلافاصله پس از ابداع و ارائه تار جهان گستر از سوی تیم برنرز لی در سال 1990، کاربرد تجاری آن آغاز شد، درک چرایی رشد روز افزون گرایش به کسب و کار در فضای مجازی چندان دشوار نخواهد بود. این رشد چنان است که بر پایه بررسی های انجام شده، حجم مبادلات آنلاین در جهان به بیش از 74/1 ترلیون دلار در سال 2016 رسید و برآوردها، حکایت از رسیدن این رقم به بیش از 2 ترلیون دلار در سال های آتی دارند.فروش آنلاین امروزه به سریع الرشد ترین و یکی از ارزشمندترین و سود آور ترین صنایع به شمار می رود.آن گونه که از آمارها بر می آید، حدود 71 درصد فروشندگان امروز، کالای خود را به طور آنلاین به فروش می رسانند چرا که در پی انجام معاملاتی بهترند. به علاوه، 80 درصد جمعیت آمریکا به طور آنلاین خرید می کنند و نیمی از آن ها بیش از یک بار چنین می کنند. به عبارت دیگر، 198 میلیون آمریکایی خریداران آنلاینند. طبق اعلام اداره آمار آمریکا، در حدود 5/7 درصد از کلیه خرده فروشی سال 2015 این کشور، به طریقه آنلاین انجام شده است.همین منبع، سهم تجارت الکترونیک سال 2015 را در آمریکا با 1/5 درصد افزایش 29.7 درصد ذکر کرده است. جالب این جاست که 25 درصد خریداران آنلاین را افراد 54 ساله به بالا تشکیل می دهند.پیشتازان عرصه کسب و کارهای آنلاین به ترتیب بریتانیا، چین، نروژ، فنلاند، کره جنوبی، دانمارک، آلمان، ایالات متحده، و ژاپن هستند. پیش بینی می شود نسبت خریداران آنلاین به درصد جمعیت اینترنت در مقیاس جهانی که در سال 2014 در حدود 43 درصد بود، به بیش از 47 درصد در سال 2018 افزایش یابد.
رتبه های اول تا دهم بزرگترین خرده فروشان آنلاین در سطح جهان را به ترتیب وب سایت های علی بابا (با سهم 6/26 %، چین)، آمازون (13 %، آمریکا)، ای بی (5/4 %، آمریکا)، دی جی ( 8/3 % ، چین)، راکوتن (5/1 % ، ژاپن)، اپل (4/1 % آمریکا)، سانینگ (3/1 %، چین)، ژیوامی ( 0/1 %، چین)، دل (9/0 %، آمریکا) و وال مارت (8/0 %، آمریکا) در اختیار دارند.